lördag 11 augusti 2012

Här kommer receptet!


Världens godaste chokladbollar!



En liten hand väljer noggrant ut vilken boll som ser ut att vara godast!


Här kommer receptet på chokladbollarna som jag gjorde idag.
Eftersom de blev så goda, kan jag skryta med detta recept.
Hemligheten är äkta smör och äkta vanilj och att havret ska snabbt malas
i en mixer eller nåt liknande.

125 g smör
1,5 dl socker
4 dl fiberhavre
2 msk kakao
1 msk oboy
1 tsk vaniljsocker
0,25 tsk äkta vanilj (finns på liten burk)
3 msk kallt kaffe
2 msk mjölk


Vispa ihop smör och socker ordentligt med en elvisp. Jag valde att ha
fiberhavre som har mer smak och malde den i mixern lite snabbt så att det fortf.
fanns lite flingor kvar. Blanda sedan ihop alla torra ingredienser först i en bunke
och häll sedan ner lite i tagen i smörsmeten.
Avsluta med kaffe och mjölk och vispa ihop ordentligt!

Rulla sedan ihop munstora bollar och doppa i t.ex strössel eller pärlsocker.
Efter att jag doppat de i strösslet brukar jag rulla bollen försiktigt i handen igen
för att strösslet ska formas in i bollen så att allt överskott inte åker av
och man slipper spill.

Stoppa in i kylen 1 timme och servera!




Bellis tyckte att det var godast med choklad strössel medans jag 
gillade pärlsocker och Elinas favorit var tuttifrutti strössel.
Tur att det fanns något för alla smaker!


Jag har provat så många olika chokladbolls recept så fingrarna inte räcker till.
Så idag valde jag en egen kombo och ibland lyckas man.












1 kommentar:

  1. Kiitos ohjeesta, aioin kokeilla sitä :) terveisiä kaikille Juorkunasta. Olen poiminut mustikkaa, ihan tässä talon vieressä on ja vadelmat ehkä ehtii kypsyä ennen talven tuloa...

    SvaraRadera