måndag 3 september 2012


Klappgröt eller Lappvisp!

I helgen var vi som sagt till skogs och blev med massvis av Lingon.
Sedan jag var liten har jag älskat Klappgröt el. som jag kallar det Lappvisp.
Det finns många sätt att göra denna goda gröt som är så enkel 
och så bedårande god!

Här kommer receptet på hur jag gjorde den!




Receptet:
1 liter vatten
1,5 dl mannagryn
4 dl lingon 
1-1,5 dl socker
0,5 tsk salt
En gnutta vaniljsocker

Vispa ner mannagrynen i kokande vatten.
 Tillsätt även bären, sockret och saltet
Låt koka ca. 10 minuter under omrörning. Låt svalna av lite.
Vispa kraftigt med elvisp i omgångar tills gröten är ljust rosa. 

Servera med mjölk och om man vill med lite socker på.









Detta är barnens favoritgröt! Den håller i några dagar i kylen och kan
även ätas kall eller värmas en liten stund i micron.
Perfekt mellis!


Hoppas att ni gillar denna finska delikatess!






4 kommentarer:

  1. Keitin juuri samaa ihanaa puuroa, nautin kerman kanssa. Niin hyvää :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Päivi!
      Sinäkö nautit kerman kans, en ole koskaan kokeillut :)

      Radera
  2. Hej!

    Blev helt lyrisk när jag såg denna härligt goda finska klappgröt och recept dessutom! Åh jag vill ha lingon så jag och mina vuxna döttrar också får vispa ihop denna finska delikatess! Jag åt denna "lappapuuro" när jag var liten, det var min mamma som gjorde den.


    Tack för receptet :-)

    Ps.Vi finns på samma Fb sida..
    Vänliga hälsningar Tova (Ville inte vara anonym men fick inte till det)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tova!

      Vad roligt att gröten väckte upp gamla minnen, även jag minns den med glädje från barndomen.
      Tycker absolut att du ska bjuda dina barn på denna goding. Kul att du kikade in!
      Kram Johanna

      Radera