måndag 14 oktober 2013

God kväll!



Idag hämtade jag hem mina solstrålar tidigt och överraskade dem med valfritt bak. Och de var rörande överrens, muffins vill vi ha ❤

God kväll i stugorna! Hoppas att ni har det bra allihopa. Kan ni tänka er att vi redan kommit in på halva oktober, rättare sagt den 14.e. Tiden går så galet fort!
Två månader kvar till lucia och julbestyr. Jag tänkte i år försöka inhandla julklappar extra tidigt och inte låta allt vänta till sista veckan. Det har ju sin charm det med, men lite väl stressigt.

Idag fick tjejerna välja valfritt bak och de kom gemensamt fram till muffins. Jag sökte mig fram på nätet och snubblade över "Leilas kladdkakemuffins". 

De blev så utsökt goda så jag måste dela med mig av receptet till er!




LEILAS KLADDKAKEMUFFINS

  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl strösocker
  • 2 ekologiska ägg
  • 50 g smör
  • 0.5 dl matolja
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 100 g mörk choklad (jag blandade vit och mörk)
  • Vispgrädde och färska bär till garnering!
  • (Jag pudrade endast lite florsocker)
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa vaniljsockerströsocker och ägg vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda kakaobakpulvervetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.
  6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  7. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.
  8. Garnera kladdkakemuffinsen med en klick lättvispad grädde och färska bär.
JÄTTE GODA!


          ❤  Kramar ❤ Bellalinas ❤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar