måndag 10 februari 2014

En liten kokosnöt!



Igår önskade Elina sig en kokosnöt och hennes önskan slog in.


Pappa T och Elina var till affären och storhandlade igår. Elinas ögon fastnade på en kokosnöt och då ville hon ju så gärna köpa den. Väl hemma så tog Pappa T fram borrmaskinen och öppnade den, vi smakade på kokosvattnet och sedan karvade Pappa T ur kokosköttet. Oooh himmelskt vad gott det var! Jag rekommenderar att torka kokosköttet i ugnen så kommer smaken fram ännu bättre.



Finns det något godare än hemmarullade kokosbollar. Man kan norpa åt sig en från kylen när som eller äta en till frukosten som vi gjorde imorse.


Efteråt så rev jag köttet på ett rivjärn och spred ut det på ugnspapper och rostade det snabbt i ugnen.

Sedan gjorde jag Leilas kokosbolls smet
och rullade dessa små chokladbollar i det rivna kokoset. Till min glädje så hittade jag ekologisk kakao i affären och det blev gudomligt gott.

Och här kommer receptet!


15 CHOKLADBOLLAR

  • 100 g mjukt smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 3 dl havregryn
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 msk kakao av god kvalitet
  • 2 msk kallt espressokaffe (vanligt kaffe funkar också)
  • Kokosflingor att rulla Chokladbollarna i.
  1. Blanda smör, strösocker och havregryn i en bunke.
  2. Blanda i vaniljsocker och kakao, tillsätt sist kallt kaffe.
  3. Forma chokladbollarna till små bollar och rulla i kokos. Förvara chokladbollarna i kyl. 

Jätte gott!


       
           ❤ Kramar ❤ Bellalinas ❤


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar